PcMac.no
PcMac.no eies og drives av Pipeline Management – PcMac Servicecenter Hellerup, CVR-nr. [DK]25169697, Lille Strandvei 26 3 3, DK-2900 Hellerup, Danmark, telefon +45 7055 5586. Disse salgs- og leveringsbetingelser skal anvendes på kjøp av varer på Pc.Mac.no til levering i Norge.


Priser

Alle oppgitte priser er inklusiv 25% norsk moms og forsendelse, dersom ikke annet er nevnt. Alle priser er dagspriser og gjeldende på bestillingsdagen. Det kan forekomme prisendringer. Et kjøp faktureres til den pris som er gjeldende på bestillingstidspunktet.


Bestilling

Hjemmesiden PcMac.no er åpen 24 timer i døgnet. Det kan dog enkelte ganger forekomme, at nettbutikken lukkes ekstraordinært på grunn av vedlikehold. Du velger de varer du vil kjøpe og legger dem i «handlekurven». Du har mulighet for, helt frem til selve bestillingstidspunktet, å gå tilbake og rette i innholdet på handlekurven og du kan løpende sjekke innholdet samt prisen for varene. Forsendelsesomkostningen vises og er utregnet med det samme, så du som kjøper allerede fra start ser den samlede prisen inklusiv levering, og ikke først til slutt i betalingsforløpet. Det er ingen betalingsgebyrer hos PcMac.no.

Når du er klar til å bestille, klikker du på «Handlekurven» i øverste høyre hjørnet på nettstedet. Her starter du med å velge leverings- og betalingsform. Deretter taster du ditt navn, adresse, e-post og telefonnr. Du bekrefter kjøpet ditt ved å trykke på knappen «Godkend». Deretter går din ordre videre til PcMac.no og du mottar med det samme en bekreftelse på din bestilling på skjermen og via e-post. Bindende kjøpsavtale er inngått når du kort tid etter, via e-post, mottar en ordrebekreftelse fra PcMac.no.


Ordrebekreftelse

Ved avgitt bestilling på varer mottar kjøper med det samme en ordrebekreftelse som bekrefter at de bestilte varer er klare til levering. Når ordrebekreftelsen er sendt til kjøper, er det inngått en bindende avtale. Etter mottatt ordrebekreftelse er det ikke mulig å få adgang til og endre bestillingen på nytt via hjemmesiden PcMac.no. Ønsker kjøper å få tilsendt et nytt eksemplar av ordrebekreftelsen via e-post, sendes en e-post via kontaktskjemaet på PcMac.no. Ved et tilfelle av feilskriving og ønske om endringer, etter at ordren er gjennomført, hjelper PcMac Servicecenter Hellerup med rettelser og endringer om du sender en e-post via kontaktskjemaet på PcMac.no.


Betaling

Alle betalinger med kredittkort skjer hos Nets A/S og foregår via en sikker forbindelse. Enhver kontoopplysning som tastes i forbindelse med kjøp av varer med kredittkort, sendes i kryptert form (SSL) direkte til Nets A/S. Det betyr at opplysningene ikke kan ses eller aksesseres av andre. Ved kjøp med kredittkort trekkes beløpet fra din konto når varen sendes fra PcMac.no. Ved kjøp med PayPal trekkes beløpet med det samme. PcMac.no holder alle omkostninger forbundet med kredittkortgebyr for alle korttyper.

Det kan betales med følgende korttyper i nettbutikken: Dankort, Visa/Dankort, Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron, JCB, American Express, Betaling via Netbank, Paypal.


Avsendelse av varer
Alle ordre sendes innenfor maks. 24 timer etter betaling. For å sikre raskest mulig levering av en bestilt vare, hvor leveringstiden på grunn av for eksempel stor etterspørsel kan bli forlenget, kan det foretas en systemmessig oppgradering til, og en automatisk levering av det tilsvarende litt bedre, dyrere og systemmessig tilsvarende produkt, uten merbetaling for kunden, for eksempel Microsoft Office Home and Business fremfor Microsoft Office Home and Student.


Gjennomføring av kjøp
Gjennomføring av kjøp via nettbutikken på PcMac.no omfatter følgende punkter: Kundeopprettelse med angivelse av navn og adresse, telefon, e-post osv. Angivelse av ønsket leveringsmåte, leveringsadresse m.m. Heretter oppgis ønsket betalingsform, dvs. faktura eller kredittkort og til slutt gis en bekreftelse på at du som kjøper er inneforstått med forretningsbetingelsene som er gjeldende for PcMac.no.


Forsendelse
Alle priser er inkl. fraktutgifter. Levering skjer for de fleste softwareprodukters vedkommende via ESD – Elektronisk Software Distribusjon – det vil si digitalt i form av e-post med lenke til download av installasjonsfiler og tilhørende lisens- og produktnøkkel. Ved kjøp av software med tilhørende fysiske installasjonsmedier (DVD) sendes disse med Posten Norge. Forsendelsesomkostningene fremgår umiddelbart i forbindelse med den enkelte produktbeskrivelse. Forsendelsesomkostningene, som angår fysiske installasjonsmedier og andre fysiske produkter, for eksempel hardware er kun gjeldende innenfor Norges grenser.


Installasjons- og produktaktiveringsgaranti
En korrekt lisensiering av et softwareprodukt, forutsetter at du ved å gjennomføre softwareprodusentenes aktiveringsprosedyre, oppnår rettighetene til å bruke den versjon av softwaren som er blitt installert og validert under installasjonen.

Ved kjøp av software på PcMac.no er du omfattet av en utvidet installasjons- og aktiveringsgaranti som betyr at du har rett til å angre ditt kjøp og tilbakelevere softwarelisensen, dersom det innenfor 3 dager etter mottak, på en dertil tilpasset enhet som oppfyller systemkravene for softwaren, ikke lykkes å gjennomføre softwareprodusentenes aktiverings- og valideringsprosedyre på korrekt vis.

For å være omfattet av installasjons- og aktiveringsgarantien er du som kjøper senest på 3. dagen etter mottak av programmet forpliktet til å gi meddelelse på e-post eller telefon til PcMac Servicecenter Hellerup om at det ikke har lyktes å installere og produktaktivere den gjeldende software korrekt på en dertil tilpasset enhet, som oppfyller systemkravene, og i gitt tilfelle deretter la PcMac Servicecenter Hellerup hjelpe til med å få installasjonen og aktiveringen av programmet brakt i orden via gratis fjernadgang til den omfattede computer.

Skulle det ikke lykkes for PcMac Servicecenter Hellerup på en dertil tilpasset enhet, som oppfyller systemkravene for å installere og aktivere det gjeldende program, bortfaller og annulleres fakturaen og kjøpet, såfremt produktnøkkelen returneres ubrukt og ikke er produktaktivert av deg som kjøper. Det vil bli utstedt en kreditnota som dokumentasjon, og du som kjøper vil få din innbetaling tilbakebetalt. I den situasjonen vil du som kjøper være lisensrettslig forpliktet til å akseptere en tro og ære erklæring om å slette den mottatte produktnøkkelen, som under ingen omstendigheter må forsøkes brukt i annen sammenheng eller gis videre til tredjemann.

Utover den nevnte installasjons- og aktiveringsgaranti yter PcMac Servicecenter Hellerup ikke ytterligere angrerett på kjøpte softwarelisenser, idet registreringen og aktiveringen av softwarelisensen hos softwareprodusenten implisitt effektuerer at kjøper aksepterer at produktet ikke kan tilbakeleveres. Når lisensen til ett softwareprodukt er overdratt til kjøper og registrering, produktaktivering og -validering hos softwareprodusenten er akseptert og gjennomført, bortfaller reklamasjons- og angreretten, og kjøper er fra dette tidspunktet kun omfattet softwareprodusentens garantier og lisensregler. Ønsker man som kjøper å teste en bestemt software innen et kjøp, kan stort sett alle softwareprodukter downloades fritt via produsentenes hjemmesider og testes fritt i en prøveperiode.


Angrerett
Ved kjøp av hardware og andre fysiske produkter: Når du handler på nettet har du generelt 14 dagers angrerett. Hos PcMac.no gjelder denne angreretten spesifikt i forbindelse med kjøp av hardware og andre fysiske produkter, hvor du kan meddele oss at du angrer kjøpet og deretter returnere varen til oss. Angreretten gjelder kjøp av fysiske varer, for eksempel PC-er og PC-utstyr og løper fra den dagen du har mottatt varen. Hvis fristen utløper på en helligdag, lørdag, nasjonaldag, juleaften eller nyttårsaften forlenges fristen til den følgende hverdag. I tilfelle av flere forskjellige varer som er bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis, eller en vare som leveres i flere partier, løper perioden fra mottaket av den siste varen eller parti.

Etter mottak av varene må du kun håndtere varene på en måte, slik at du kan fastslå varenes art, egenskaper og måten de fungerer på. Ved retur er du forpliktet å sørge for at varene er forsvarlig innpakket, da du har ansvaret for pakken/varene inntil vi mottar den/dem. Ta derfor vare på postkvittering samt eventuelt track and trace nummer. Du skal selv betale utgiftene ved tilbakelevering av varen når du angrer. Vi forventer at du sender varene raskest mulig og umiddelbart etter at du har gitt beskjed om at du benytter angreretten, og du skal sende dem i retur senest 14 dager etter at du angret. Vennligst legg merke til at vi ikke mottar pakker sendt i oppkrav. Du skal vedlegge en kopi av faktura, ordrebekreftelse eller annen dokumentasjon for ditt kjøp. Du hefter kun for eventuell forringelse av varens verdi, som skyldes annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varens art og egenskaper. Med andre ord – du kan vurdere varen på samme måte som hvis du befant deg i en fysisk butikk.

Hvis varen er prøvd utover det som er beskrevet ovenfor, betrakter vi den som brukt, hvilket betyr at ved å benytte angreretten på kjøpet kun får en del eller ikke noe av kjøpsbeløpet i retur, avhengig av varens handelsmessige verdi. For å motta hele kjøpsbeløpet i retur, skal du ikke ha tatt varen i bruk, eller på annen måte beskadiget den, mens du hadde ansvaret for den. Hvis du angrer ditt kjøp, får du naturligvis tilbake det beløpet du har innbetalt til oss. I tilfelle av verdiforringelse, som du hefter for, fratrekkes denne kjøpet. Beløpet blir alltid overført til samme betalingsmiddel som du betalte kjøpet med. Har du for eksempel betalt med kort, tilbakeføres kjøpsbeløpet til den kontoen du brukte ved kjøpet.

Kjøpet ditt er omfattet av kjøpsloven, deriblant reglene for mangler. Det betyr at du enten kan få en mangelfull vare reparert, byttet, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjonen. Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget, og at mangelen ikke har oppstått som følge av feilaktig bruk av produktet eller annen skadevoldende atferd. Du skal reklamere innenfor «rimelig tid» etter at du har oppdaget mangelen på varen. Vi anbefaler at du reklamerer så raskt som mulig og innenfor 8 dager etter at feilen ble oppdaget. Du kan reklamere ved å kontakte oss via kontaktskjemaet. Avhengig av den konkrete situasjonen, avtaler vi en løsning på reklamasjonen din.

Er reklamasjonen berettiget, refunderer vi naturligvis de rimelige fraktomkostningene for å sende varen i retur til oss. I motsatt fall, skal du selv dekke alle utgifter til transport, deriblant våre fraktomkostninger til returnering av varen etter undersøkelsen. Vi kan også oppkreve et mindre beløp for undersøkelse av varen. Husk at varen alltid skal sendes i forsvarlig emballasje og få en kvittering for sendingen, da du selv har ansvaret for pakken/varene inntil vi har mottatt den/dem. Ta derfor vare på postkvittering inklusive opplysninger om fraktomkostninger, samt eventuelt track and trace nummer. Vennligst legg merke til, at vi ikke mottar pakker sendt i oppkrav eller lignende.

Ved kjøp av softwareprodukter: Som kjøper av softwareprodukter er du omfattet av en utvidet installasjons- og aktiveringsgaranti som betyr at du har rett til å angre kjøpet og tilbakelevere softwarelisensen, dersom det ikke innenfor 3 dager etter mottak av softwareproduktet lykkes å gjennomføre softwareprodusentenes aktiverings- og valideringsprosedyre på korrekt vis. Deretter kan ikke kjøp av elektronisk leverte produktnøkler/lisenser lengre angres eller tilbakeleveres, jf. «Lov om forbrugeraftaler» og den gjeldende rettspraksis på området angrerett, paragraf 18: «Forbrukeren kan tre ut av avtalen (angrerett) i overensstemmelse med reglene i dette kapittel ved avtaler om fjernsalg og ved avtaler inngått utenfor den næringsdrivendes forretningssted», punkt 2. Reglene i dette kapittelet gjelder ikke for: «Levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, hvor utførelsen er påbegynt med forbrukerens tidligere uttrykkelige samtykke og anerkjennelse av at vedkommende dermed mister sin angrerett.»

I tilfelle av kjøp av softwareprodukter som leveres på et fysisk medie, typisk en dvd som sendes direkte fra PcMac Servicecenter Hellerup til kjøpers adresse, gjelder en angrerett på 14 dager. Angreretten utløper 14 dager etter den dagen du har mottatt varen din. Har du kjøpt flere varer, som er bestilt i samme ordre, gjelder angreretten fra den dagen du får den siste varen i din besittelse. Du skal, innen 14 dager fra mottakelsen, gi oss beskjed om at du ønsker å benytte angreretten for kjøpet ditt. Meddelelsen skal gis på e-post eller ved å benytte kontaktskjemaet. I meddelelsen skal det gjøres tydelig oppmerksom på at du ønsker å benytte din angrerett.

Ved eventuell reklamasjon over mangler i forbindelse med levert software, er kjøper forpliktet til å dokumentere hva mangelen består av. Den normale praksisen vil være at PcMac Servicecenter Hellerup ber om en screenshot/skjermbilde eller tilsvarende som kan tydeliggjøre hvor feilen ligger og/eller at PcMac Servicecenter Hellerup etter avtale får fjernadgang til den gjeldende computer via Teamviewer med henblikk på å løse den gjeldende feil/mangel. En reklamasjon skal skje innen rimelig tid etter at kjøper har oppdaget en mangel, da kjøper ellers kan miste retten til å påberope seg mangelen. PcMac Servicecenter Hellerup er ikke forpliktet til å yte kunden reklamasjon, hvis kunden ikke samarbeider eller leverer utilstrekkelige opplysninger om en mangel.


Systemkrav og software
Alle softwareprodukter på PcMac.no setter minimumskrav til den computeren hvor softwaren skal installeres. Det er viktig at du rådfører deg med oss, eller selv undersøker om din computer lever opp til kravene for de enkelte produktene innen du gjennomfører din bestilling. Du finner softwareprodusentenes minimumskrav under beskrivelsen av de enkelte produktene. Er du i tvil om hvorvidt din computer lever opp til systemkravene for et gitt produkt, vennligst kontakt oss via kontaktskjemaet eller via telefon. For både nye og eldre versjoner av softwaren og den tilhørende lisensen gjelder det, at leveransen består av en veiledning, en produktnøkkel og lenker til download av den relevante software, alternativt en dvd med de tilhørende installasjonsfiler samt at softwareprodusentens tilknyttede sluttbrukerlisensavtale (EULA) skal aksepteres for å oppnå bruksrettighetene til softwaren.


Ansvarsfraskrivelse og garanti
På PcMac.no er det mulig å få relevant informasjon på andre nettsteder gjennom lenker. Disse nettstedene er utenfor PcMac.no sin kontroll og vi kan derfor ikke holdes til ansvar for innholdet på disse sidene. Opplysninger om de kjøpte produktene fra slike hjemmesider, bortsett fra spesifikt nevnte produktbeskrivelser og generelle lisens- og garantiregler på softwareprodusentenes hjemmesider inngår ikke i beskrivelsen av de bestilte varene i avtalen mellom kjøper og PcMac.no.

PcMac.no er ikke erstatningsansvarlig for direkte eller indirekte tap som følge av at de bestille varer kan komme for sent frem til kjøper, eller som følge av, at de bestilte varer måtte lide av å ha av mangler, når forsinkelsen eller manglene skyldes kjøpers handling, unnlatelse eller forhold som ligger utenfor PcMac.no’s kontroll, f.eks. krig, opprør, uroligheter, brann, inngrep fra staten, beslagleggelse, valutarestriksjoner, arbeidskonflikter av enhver art, inkludert streiker og lockout eller lignende.

Ut over installasjons- og produktaktiveringsgarantien gir ikke PcMac.no selvstendig garanti for software-produkter. Det betyr at kjøper etterfølgende er omfattet av de garantier som produsenten av softwareproduktene generelt har utstedt og spesifikt utsteder ovenfor kjøper i forbindelse med registrering, produktaktivering og -validering av produktet. Kjøper er også omfattet av de til enhver tid gjeldende av softwareprodusentenes utstedte lisensregler.


Persondata – Beskyttelse av personlige opplysninger

For å kunne handle på PcMac.no, skal du opplyse: Navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Dataene ovenfor blir lagret med opplysninger om hvilke varer du har kjøpt, i 5 år fra utgangen av det regnskapsåret opplysningene vedrører, jf. dansk bokføringslov § 10, deretter slettes opplysningene.

Opplysningene gis ikke videre eller selges ikke til tredjepart, med mindre det skjer i forbindelse med en omstrukturering eller et helt eller delvis salg av virksomheten. Om persondata gis videre i en slik situasjon, vil det skje i overensstemmelse med den til enhver tid gjeldende persondatalovgivning.

Som kunde har du mulighet for innsikt i vår registrering av data om deg, og du kan gjøre innsigelse mot en registrering i henhold til reglene om dette, i lov om behandling av personopplysninger. Henvendelser i den forbindelse, rettes til vår kundeservice via kontaktskjemaet.


Cookies
Ved å benytte PcMac.no aksepterer du at vi bruker cookies. En cookie er en liten datafil som vi legger på din PC for å kunne holde styr på hva som skjer i løpet av ditt besøk og for å kunne kjenne igjen PC-en. En cookie er ikke et program og inneholder ikke virus.


Forbehold om endringer

PcMac.no forbeholder seg retten til å endre og oppdatere de regler og betingelser som gjelder for dette nettstedet. Som tilbakevendende kunde, er det derfor viktig at du holder deg orientert om det har skjedd endringer i forhold til det siste kjøpet.


Leveringstider
Med mindre annet er angitt for den enkelte vare, er forventet leveringstid innenfor maks 24 timer. Varer sendes normalt samme dag betalingen skjer, eller senest dagen etter.


Lovvalg og verneting
Kjøp av varer på PcMac.no er underlagt dansk rett. Enhver tvist avgjøres av de ordinære danske domstolene.